«گودزیلا منهای یک» هم‌زمان با پخش جهانی در شبکه نمایش خانگی «آبی روشن» با بازی مهران غفوریان و مهران احمدی در راه سینما شاعر «سمرقند»: نمایشگاه، کتاب را به دست مخاطب خاص می‌رساند «باران کوثری» سه داستان کوتاه را برای نابینایان خواند اولین کتاب بازیگر «عطرآلود» در نمایشگاه کتاب آغاز به کار سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران آرمین زارعی، خواننده جوان، بستری شد + علت بازیگر «بازی تاج و تخت» درگذشت + علت فوت عیادت وزیر ارشاد از «رضا رویگری» سریال «آکتور» از شبکه فرانسوی ـ آلمانی «آرته» سر در آورد! دورهمی هنرمندانه نسل جوان |  برپایی نمایشگاه نقاشی «پیرامون» در  گالری هنگام حضور در  جشنواره‌ها برای پیشرفت لازم است، ولی کافی نیست آواز پرنده‌های صبح (۲) صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز رسمی فعالیت‌های حوزه نشر در حوزه هنری خراسان رضوی|۲۱ عنوان کتاب در حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رونمایی می‌شود کتاب خوب یعنی تراول! گزارشی از نمایشگاه گروهی «به رنگ زیارت» در نگارخانه رضوان سریال جدید «رخنه» از امشب پخش می‌شود (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

در مشهد امکانات ویژه ای برای ساخت فیلم وجود دارد

  • کد خبر: ۱۸۶۳۱۴
  • ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵
در مشهد امکانات ویژه ای برای ساخت فیلم وجود دارد
تهیه کننده خراسانی فیلم سینمایی «جنگ نفتکش ها» گفت: در مشهد امکانات ویژه تری در مقایسه با شهرهایی مثل اصفهان و شیراز برای ساخت فیلم وجود دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، در سومین روز از هفته نمایش فیلم‌های دفاع مقدس که به همت انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد و با همراهی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در حال برگزاری است، فیلم «جنگ نفتکش ها» ساخته «محمد بزرگ نیا» و با تهیه کنندگی «سید غلامرضا موسوی» محصول سال ۱۳۷۲ در پردیس سینمایی هویزه مشهد اکران شد. فیلمی از جمله نوستالوژی‌های دوران دفاع مقدس که به نقش پرسنل شرکت ملی نفتکش در دوران دفاع مقدس اشاره داشت و سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را نیز از دوازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.

اما در پایان نمایش این فیلم، «سید غلامرضا موسوی» تهیه کننده فیلم که در کارنامه کاری خود، تهیه کنندگی آثار متعددی از جمله «روز دیدنی»، «قرمز»، «پارک وی»، «حوالی اتوبان» و ... را نیز به عهده داشته است، در گفتگو با جمعی از علاقمندان به سینما، به بیان نکاتی پرداخت.

فیلمی برای ادای دین به کسانی که کمک می‌کردند نفت صادر کنیم

موسوی درباره فیلم «جنگ نفتکش ها» گفت: دوره جنگ، دوره فوق العاده ویژه‌ای بود. دوره‌ای بود که همه تقریبا همسان بودند و از یک امکانات استفاده می‌کردند فقیر و غنی را به این شکل وحشتناک کنونی نداشتیم. آدم‌ها زندگی‌های بسیار خوبی داشتند و هر چه بود را همه مثل هم استفاده می‌کردند. کاخ نشین و کوخ نشین به معنای امروزی نبود و تعداد زیادی در آن دوران تلاش کردند که این مملکت را حفظ کنند. یکی از این گروه‌ها هم که این فیلم برای ادای دین به بخشی از زحمات آن‌ها ساخته شد، افرادی بودند که با زحمت بسیار، نفت را صادر می‌کردند. آن هم در شرایطی که هیچ کس به ما کمک نمی‌کرد. تا آن زمان کسی از این افراد تشکر نکرده بود.

وی افزود: البته شان آن‌ها خیلی بیش از این بود. اما در قالب یک فیلم سینمایی بیش از این نمی‌شد به آن پرداخت.

موسوی خاطرنشان کرد: البته ساخت این فیلم کار مشکلی بود. در شرایطی که یک فیلم سینمایی بین ۴۰ تا ۶۰ روز تولید می‌شد، تولید این فیلم یک سال زمان برد. با مشکلات عدیده‌ای هم روبرو بودیم. گرمای شدید هوا در خارک از جمله این موارد بود. از سوی دیگر، در ساخت این فیلم، ارتش بسیار موثر بود و آن زمان، افرادی بودند که دوست نداشتند نامی از ارتش برده شود. حتی ارتش با همه کمک‌هایی که به ما کرد، بنا به دلایلی که هنوز هم برای ما روشن نیست، نتوانست به ما مواد منفجره بدهد و مجبور شدیم به گونه‌ای مواد منفجره را وارد کنیم تا بتوانیم صحنه‌های انفجار را بسازیم!

وی در ادامه گفت: جرقه اصلی این فیلم با «محمد بزرگ نیا» نویسنده و کارگردان آن بود. ضمن این که ساخت آن بدون کمک شرکت ملی نفتکش هم امکان پذیر نبود؛ لذا من به عنوان تهیه کننده وارد شدم و بخشی از مسائل فیلم را به عهده گرفتم.

موسوی با تشکر از همراهی «محمد سوری» مدیرعامل وقت شرکت ملی نفتکش در ساخت این فیلم خاطرنشان کرد: آن‌ها خیلی برای این پروژه همراهی کردند. مدیران شرکت ملی نفتکش در زمان ساخت این فیلم مانند برادران و خواهران ما بودند. در غیر این صورت، این فیلم ساخته نمی‌شد.

وی افزود: با وجود این که هزینه‌های این فیلم ۲ برابر فیلم‌های آن زمان بود، اما مدیرعامل شرکت نفتکش به من گفت که از این فیلم سود هم برده است. او کپی فیلم را به همه شرکت‌های نفتکش دنیا فرستاده بود و از آن‌ها خواسته بود مبالغی را به عنوان کپی رایت به حساب شرکت ملی نفتکش واریز کنند. همین کار هم تراز این فیلم را به اصطلاح «سوپر مثبت» کرده بود.

فیلم اگر خوب ساخته شود، تاثیرات اجتماعی خود را خواهد داشت

این تهیه کننده سینما در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسشی درباره نگارش فیلمنامه «محموله» گفت: بر اساس اعلام آن زمان سازمان میراث فرهنگی، فیلم «محموله» در زمینه جلوگیری از قاچاق میراث فرهنگی تاثیرگذار بود. فیلم اگر خوب ساخته شود، تاثیرات اجتماعی خود را خواهد داشت.

وی افزود: کارگردان خوب با یک فیلمنامه خوب و یک تیم حرفه‌ای خوب معمولا می‌تواند اثرات مثبت خوبی داشته باشد. البته تهیه کننده بیشتر وجه و جایگاه پدری دارد تا عوامل پشت و جلو دوربین بتوانند به خوبی کار کنند.

به خاطر سریال «تنهاترین سردار» روزنامه کیهان را رها کردم

موسوی که سابقه فعالیت‌های مطبوعاتی نیز دارد، خاطرنشان کرد: زمانی که سریال تنهاترین سردار را شروع کردم؛ همزمان سردبیر شب روزنامه کیهان هم بودم. یعنی مسئولیت صفحات میانی روزنامه با من بود. بعد از یک هفته از آغاز کار تنهاترین سردار متوجه شدم نمی‌توانم همزمان این ۲ کار را انجام دهم.به اشکال مختلف از آقای شریعتمداری که تازه در کیهان حضور پیدا کرده بود، خواستم که از کیهان به صورت مرخصی یا ماموریت و ... از روزنامه دور باشم؛ لذا کیهان را رها کردم و سراغ فیلم رفتم.

وی افزود: در روزنامه کسانی بودند که می‌توانستند کار من را انجام هند. اما در کار فیلم اوضاع متفاوت بود. با وجود این که کار ما از ف صبح شروع می‌شد و تا ۱۲ شب طول می‌کشید و به شدت خسته کننده بود، از انجام آن لذت می‌بردم و از سوی دیگر نمی‌توانستم آن را رها کنم.

اگر موقعیت فراهم شود، خوشحال می‌شوم در مشهد کار کنم

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ۲ بار تلاش کردم در مشهد در مشهد فیلم بسازم که این کار به بیش از ۲ دهه پیش باز می‌گردد. اما متاسفانه بنا به دلایلی این کار انجام نشد.

وی افزود: در مشهد امکانات ویژه تری در مقایسه با شهر‌هایی مثل اصفهان و شیراز برای ساخت فیلم وجود دارد. با توجه به تشکیل انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند در مشهد و نیز کار‌های زیاد و متفاوتی که در حوزه سینما در مشهد انجام شده است، اگر موقعیت آن فراهم شود، خوشحال می‌شوم در مشهد کار کنیم. چون اینجا امکانات خوبی وجود دارد.

موسوی خاطرنشان کرد: کار در شهر‌هایی به جز تهران مزایایی دارد. نخست این که شما تیم خود را همیشه در اختیار دارید. ضمن این که کار سرعت بهتر و دقیق تری دارد. اما از سوی دیگر، امکاناتی هم باید برای عوامل فیلم در آن فراهم شود.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->